26600 STREFA KULTURY to jeden bilet do wszystkich muzeów w Radomiu i pomysł, jak ciekawie spędzić tu czas!
26600 STREFA KULTURY to jeden bilet do wszystkich muzeów w Radomiu i pomysł, jak ciekawie spędzić tu czas!

Strona główna   /   START_MENU

Orzeł biały na tle nerwowym. Rysunki Krzysztofa Mańczyńskiego. Wybór z lat 1967-2016

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" zaprasza 9 września o godz. 18.00 na wernisaż wystawy Krzysztofa Mańczyńskiego.

Wystawa rysunków radomskiego artysty składa się z około 90 prac reprezentujących główne nurty jego działalności. Zebrane w grupy tematyczne: „Pamięć”, „Człowiek”, „Otoczenie”, nawiązują do sygnalizowanych zagadnień, ilustrują przemiany formalne zachodzące w twórczości Mańczyńskiego na przestrzeni niemal 50 lat. Ekspresyjna kreska, formalna swoboda, świadomie wprowadzana deformacja, podkreślają i potęgują zawarte w kolejnych kompozycjach emocje, to charakterystyczny język wypowiedzi artysty. Za jego pośrednictwem opowiada o ludzkich dramatach wywołanych konfliktami, u których podłoża leżą: polityka, totalitaryzm i wojna („Pamięć”), podejmuje krytykę przemian społeczno-politycznych lat 80., krytykę kondycji moralnej człowieka w otaczającej go rzeczywistości („Człowiek”). Należące do tej grupy rysunki, nasycone surrealistyczną poetyką, wypełnione postaciami, przedmiotami i symbolami sugerującymi niejednoznaczne skojarzenia, dają pole dla nieokreślonych rozstrzygnięć w warstwie interpretacyjnej. Ich walorami są elementy groteski i charakterystyczne poczucie humoru artysty. „Otoczenie” reprezentują motywy miasta i bieszczadzkich pejzaży. Miasto od lat jest motywem analizowanym przez Mańczyńskiego. W kolejnych ujęciach tematu autor podejmuje się krytycznej oceny współczesnych aglomeracji, opowiada także o swoistej malowniczości ukrytej w chaosie wymieszania historycznej i współczesnej struktury architektonicznej. W specyficzny sposób odwołuje się do obecności reklamy w przestrzeni publicznej, artystyczną manipulacją buduje komentarz społeczny i polityczny. Odnosząc się do rodzinnego Radomia, problem postrzega też w ujęciu uniwersalnym. Bieszczadzkie pejzaże inspirują Krzysztofa Mańczyńskiego od początku jego aktywności artystycznej. Syntetyczne, zredukowane, wydobyte ekspresyjną kreską, nasycone są jednocześnie atmosferą ciepła i melancholii. Powtarzające się w nich motywy drewnianych słupów linii energetycznych i krzyże przypominają o obecności człowieka, otwory drążonych we wzgórzach tuneli być może również nawiązują do tej obecności, być może tak jak słupy i krzyże mają też znaczenie metaforyczne.

Wystawa będzie czynna do 16 października. Jej kuratorem jest Mariusz Jończy.

 

Krzysztof Mańczyński

Urodzony 8 kwietnia 1940 r. w Radomiu. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1962-68. Dyplom w pracowni ilustracji książkowej prof. Jana Marcina Szancera (1968). Uprawia malarstwo i rysunek. Członek radomskiej Grupy M-5 i Stowarzyszenia Ruchu Artystycznego „Świat” (I poł. lat 80.). Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą (Bułgaria, Niemcy, Ukraina, USA, Wielka Brytania).

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia"
ul. Kopernika 1, 26-600 Radom
Godziny otwarcia
poniedziałek: nieczynne
wtorek – piątek: 10:00-18:00
sobota - niedziela: 12:00-18:00

Wydarzenia
ANDRZEJ MITAN, SZTUKA (NIE)ZIDENTYFIKOWANA
Od 2017-02-18 do 2017-04-23
Więcej
do góry ^
OFERTA HORECA

-10%

-10%

-10%

-10%
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 oraz ze środków Województwa Mazowieckiego.
Copyright [c] 2014
www.tekom.pl www.tekom.pl www.technet.net.pl www.it64.pl www.pawelec.info